2013-08-07

Homestyling/Inredning

Jag "knarkar" hemnet en hel del. Dels för att jag och min sambo endast bor i en etta på 43 kvadrat och drömmer om större lägenhet eller ett mindre hus. Dels för att jag tycker att det är kul att kolla på hur folk har det hemma och dels för att jag tycker att det är så otroligt roligt att möblera om och "fixa till" hem i tanken. De tankar tänkte jag dela med min av idag. 

För två dagar sedan kom denna ettan ut på hemnet. 
Den ligger på Ekgatan 3 i Jönköping (om du skulle vara intresserad av lägenheten) och är 24,5 kvadrat.


"Vardagsrummet" eller det enda rummet som finns utöver kök, badrum och hall ser ut såhär.
Här hade jag valt att testa ställa soffan utmed den "tomma" väggen istället. Bullat upp med fler kuddar, satt upp några tavlor över. Kanska lagt en matta framför och valt ett annat soffbord och ställt några blommor på. Jag hade även valt att ställa en golvlampa bredvid soffan för mer ljus, samt satt upp en annan lampa i taket. Tv:n och den lilla hyllan hade jag tagit bort. 

Vad gäller fönstret hade jag valt andra gardiner, kanske ett par beiga, alternativt krispigt gröna. Jag hade flyttat upp gardinstången upp till taket för att skapa mer rymd i rummet och få det att kännas större. Samt fyllt på med växter i fönstret till stilrena vita krukor. 

Här är en bild för att visualisera ungefär vilken känsla jag skulle vilja få fram:


Om man kollar åt andra sidan i samma rum ser det ut såhär:


Istället för ett tråkigt skrivbord med en ful stol hade jag här valt att ställa ett mindre köksbord. För vad jag hade kunnat se finns inget sådant idag i lägenheten. Då får man möjlighet att både använda bordet för studier och möjligheten att äta vid den tillsammans med andra. 
Jag hade valt ett runt mindre bord med plats för kanske tre nätta stolar. 

Ungefär såhär:


I det lilla köket/kokvrån ser det på bilden ut såhär:


Här hade jag jobbat mycket med kryddor och växter, både på bänken och i fönstret. Om det hade varit en homestyling inför en försäljning hade jag tagit bort micron och då fått mer yta i köket. Jag hade tagit bort gardinen som skymtar överst i bilden och stället hängt upp en ljusslinga med glödlampor. Jag hade piffat till med några kökshanddukar och kanske en rund liten matta på golvet för att få det mer ombonat.  


I badrummet är det idag väldigt kallt på bilden. Väldigt avskavt och tråkigt:


Här hade jag målat elementet för att få en fräschare känsla. Sedan hade jag gått loss på snygga handdukar och tvålar. Lagt in en mysig matta att sätta fötterna på. Försökt få en mer lyxigare känsla än vad som förmedlas idag. Så man vill vistas där inne.

Det skulle jag gjort med inspiration från denna bilden:



Som man kan se som en röd tråd genom hela lägenheten hade jag alltså valt att utgå från naturens färgen. Låtit rummen gå i vitt, svart, grått, brunt och framförallt grönt för att få lägenheten att kännas levande och skön att vistas i. 

Tänk på att med små medel kan man få en så mycket mer harmonisk omgivning att vistas i hemma. 
För tänk vad lite växter, ljus och textilier kan göra!



Bilderna kommer från hemnet.se, Pinterest samt google.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar