2014-02-04

Inredningstips: gardiner






Är det något jag lägger märke till när jag kommer in i ett rum är det hur gardinerna sitter. Vi lever i ett väldigt mörkt land, varför envisas vi med att hänga gardinerna för våra fönster då? Vill vi inte ha in det lilla ljus vi kan få? 

I vår lägenhet, som är byggd 2012, sitter det upphängningsgrejer för gardinstången precis ovanför våra fönster. Dom ingår i lägenheten, och jag antar att man ska använda dom för att alla ska slippa göra nya hål varje gång de ska sätta upp sina gardiner. Hade vi valt att använda dom hade våra gardiner suttit likt fönster nummer 1 på bilden. 

Att hänga gardiner likt nummer 2, alltså mycket högre upp än våra fönster och utanför på sidorna, så uppfattas rummet som mycket större och vi får in mycket mer ljus. Jag skulle vilja påstå att det kan lyfta hela upplevelsen av att vara i rummet.

Jag har full förståelse för att detta inte är möjligt i alla rum, i alla bostäder. Men det var ett litet tips i alla fall, att tänka på nästa gång ni ska sätta upp gardiner. Och har man inte så mycket plats ovanför fönstret så kanske det i alla fall går att välja att sätta gardinerna lite mer vid sidan av fönstret istället för mitt framför?!

(Sen finns det gardiner som man hänger upp för att de ska fungera som avskärmning, och det är en helt annan sak.)




KRAM





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar